Thursday, September 28, 2006

25

Mojta muzika (I)
Aku seda da se misla dubre, parvata muzika kujatu sam ja čul u moja žuvot, i kujatu sam ja usetil kača muzika, tojest neštu kujétu du ondzi moment ne blo část ud moja žuvot, ij blá muzikata na Maria Tanase. Sam imál 4-5 gudini. Dedu Ján ij imál nekakj rádio sas lampáše, neštu kača cela fabrika, zaštotu mu ij trebalu dvá fela bateriji: u paruv red ij imál nekavi akumuláture, kaćétu na moturbiciglete, sámu či moturbiciglete sa imáli pu idin takaz akumulátor, a za rádio ij trebalu dvá. Udvan tezi, ij trebalu još dve bateriji, još po-gulemi; tija sa preličeli na sigášnite R6, sámu či sa bli po-visoći i po-dubéli, idnija cilindere visoći kulu 35-40 cm i s diametar ud kulu 5-7 cm. Sam se mislil, či vájda zaštotu sam bil dite, pa u spomenete tezi bateriji sa mi se videli groznu gulemi ama posle, gá sam hodil na rabota vaz máma, na Várškata kašta, sam gji videl i vaz telefone. (Ama pá, kača gá dedvite sa bli po-gulemi!) U unuj vreme telefone ij bil strášnu neštu: za da hurtuvaš ij trebalu parenj da práviš muskuli, tojest ij imálu idna rečelća kujatu ij trebalu da ja vartiš dosta silnu, pa tugázi te ij “čula” centralistata ud na poštata, pa ti ij udguvárela. Unezi, kujatu sa uluváli katánite u vremeto na Nikolča, sekać sa uluváli i tozi fel telefonna centrála, sassém málku po-modernizirana.
Pa taj, prez tozi dedva rádio sam zal ás kontákt za paruv pać sas muzikata. Dedu gu ij vádil u gánka, pa smi slušeli Radio Bukuréš. Ama lel kátu ni sam bil náj talentiran, a niti naoklu méne ni sam imál, u familijata, hora kujatu da se ukupirvat sas tuj izkustvu, ni sam báš ulágal muzikata. Dedu Ján, gá ij blo na ubivanji ali či s drugjije prelegji kugátu ij mogal da si “glatni”, ij “sviril” na nos! Tojest durkatu ij mamril, si ij taglil nusa u ritama na neku melodija ud négu izmislina. A nija smi umireli ud smej. Osubitu či ud po-dalgju taglenji to ud nusa ij izlezval i spolj, žaltenikav-zelenikav, remniv, kojtu dedu gu ij traškal “proletársći” na zemete i sas butuša gu ij raztrival hubeve, či ij svetilu pu dole...
U mojtu ditinstvu, u bábine, pu dole u kašti (ali u sobčitu, kaćétu se ij dumalu) ij blo sámu zeme. Ne imálu niti kakvi dasći, kovore i drugjije moderni prustiji. Idnaž-dvá pate u gudinata pánta či bába ij mula tazi zeme sas lajná ud konj umešeni sas žalta zeme. Običájete u unezi vremená sa bli “po-divi”, taj či da se usakniš i da tratiš spole napreć drugjijete ne blo náj sramutá. A niti da se zaračiš i da pljuniš zdrávu i sas sila na zemete, u kašti, báš i pu vreme na pladninata. Tazi zeme, za mlogjije pukulénjita, ij blá istenska patika, zaštotu ij blá tolkus palna sas sekak fel mikrobe, a lel to se znáj, či aku glatniš neku mikrob poa si zdráv, to organizma ti právi “antikorpe”, pa stániš imun. Taj či, aku já ij pádnalu lebčitu na ditetu pu dole – namázanu sas májs i pusulénu s čarvén pupér ali sas madžunj ud slivi –bába ji ij izdigala, ij dufnala málku udgore nij (tuj vájda za da ugudi još “antikorpe” ud tejna dah?), i ji ij dávala ud novu na ditetu, káj či: “Ná, jáž, ni mu fáli ništu; málku se ij pusulilu”. A lel ti, ditetu, si jál nadálja lebčitu, kujitu málku ij “ruskalu” tozi pać, ama lel glávnu ij blo da si ji izedéš po-barži za da možiš da ragniš ud novu na ulicata, da si igráš s drugjijete dicá.
I taj, tazi hurta, Maria Tanase mi ij flezala u ušite ud manen, zaštotu ij imála tá nekakva melodija sas Lenuca, a pa kumšijćata ud prezpate dedve sa ja zváli báš Lenuca, idna čarnaoka, mláda vlašćinka, pe dedu kača ij pugladval na néja sas “žadni” poglede. A i Lenuca ij blá seku denj gustenka. Ama lel to satu ij blo “na videlu” i zadinu u šála. Za se čudat vájda po-mládite, ama u mojtu ditinstvu ne se znájalu za kluč ali za kufár u Stár Bišnov. Vratáta ne se zaklučvali, biciglete sa se pušteli i tija bá nakraj nivata, bá u trapa, napreć birta, bá na štácijata, aku já si utvádel nejdi po-deléku, i katu si se vráštel na utre ali na drugjija denj, bicigla ij bil si tám. Tuj u slučaj či neku kumšijin ne menal, pa da ti gu ij puznál či ij toja, pa da ti gu dunesé u vás. Pánta, či biciglete sa imáli idno vreme i tija numere, kaćétu dnés automobilete. A kumšijete, tija sa ti bli po-bližni ud rudbinite. Taj kaćétu vratáta ne se zaklučvali, kumšijina seku denj ti ij flezval gustenin, já málku na hurticka, já da ti išti neštu na zájam, já da te vikni du birta ali či nejdi na gjindi. Aku si rábutil neštu, častu pate i ti ij pumágal, za da svaršiš po-barži, pa da se usešteš dlažin, da mu nalejéš idno fartálče rićijca... A dedu Ján, sláva Bogu, rićijca ij imál pu seku vreme. Ij varil ud kako li ne: klasičnata, ud slivi i druga oška, posle ud marmaláda (marmaládata se ij purdávala u Bišnov na ladičita ud pu 5-10 kg? Aku putrasiti na taváne iz Bišnov, sékać za nameriti makár idna sleda ud “ládče ud marmaláda”) a na krája i ud melása (néštu kača žele, naprávinu ud sládku cviklo), “dubávina” ud zootehnijata, zaštotu sas takozi neštu sa hránili márvata. A gá ne imálu niti idno ud tezi, tugázi ij izmuval zahar sas leb. Pánta či u budžega ij imálu, pu seku vreme, idno čabarče, kadetu da “vri” neštu. A dedu, kát ij bil májstur, si ij instalirval kazánčitu nadzać prusta, tám, kadetu ij blo kača kuhnja, katu ij ugradil kazáne hubanći, a pukraj négu ij napr vil i idin šporhej sas lern za bába. Pa aku já ij pital nekuj, či kako právi sas tuj kazánče ugradénu, lel káj či za da ima gurašta uda, gá skubé bába gaska ali kurka. Hájda-de, misli či gu ij verval nekuj? Da greš 50-100 litera uda u bakarev kazánj za gasći... Osubitu či toj si ij bil naprávil i druga šmekerija: ij izkupál idin kanálj ud prusta pa du nadzać kaštata, ij zakupál u négu idin cuhunj, pa ij imál i “scurgere”: udata se ij izciždela právu u trápa. Tám častu pate ij imálu gasći i virdéčći da se plaskudat, ama gá se ij varilu rićija si gji čul da gágat i da se pérčat, zaštotu ud idnaž udata ij stánvala tvarde gurašta, a na tej tuj ne ji bá[ štinvalu... Dedu ij imál i robinet sas uda, napreć da se uvidé udata u Bišnov, katu si ij bil naprávil idin rezervor ud plij, kojtu ij sedel zakáčin na stenata. Ij bil gulem štut idin dnéšin bojler (lel sámu ás znája kolu kánti uda ij trebalu da nalivam u négu gá se ij varilu rićija. A i kántite za uda naprávini ud deda sa bli ud gulemite...) a dole ij imálu sudiran idin robinet. Pa gá se ij varilu rićija, sám švakni idin gumev cuhunj na robineta, drugjija kráj na gumevijacuhunj ij flezval u “račitore” a ud “račitore” ij izlezval drugji gumev cuhunj, kojtu se ij bakal u “skurgerete”. I táj ij varvála rabotata... Bába ij nosila darvu i ij puskávala, ás sam nalival kántite sas uda a dedu ij debnal kazánčitu, da ni já da “izbaljva”. A gá ij počnivalu parenj da kapti, posle da čučuri rikijcata pu izdelanotu dravče u formata na ribče, učite na dedu máj sa prusalzevali i tija. Si ij gvádel prasta pud tezi kápći i sled tuj gu ij liznal: “Za badi hubava!” Ij blo idna magija, kujatu vájda sámu amerikánete ud vremeto na prohibicijata sa ja žuveli još. Imálu ij i slučaje, kugátu ne mu harésvalu kako čučurika, pa sámu farli studéna uda na ogane za da gu ugásni, razvali kazánčitu s mamrenji i sled tuj umeše u mušlika još neku kilče zahar, pa... ud novu.
Lel to kazáne ij bil taje: ugradénotu kazánče ud bakar se ij grejalu ud dole, katu se ij pálil pud néj oganj. To se ij zalupvalu sas idna lupká, i tá ud bakar pud formata na garnéc, kujatu ij blá visoka vájda 50-60 centa. Tazi lupka ij imála udgore idno cuhuinčé, na kujétu se ij gvádela idna “lula” i tá ud bakar, dalgja kulu méter i pulvina – dvá métera, katu drugjija kráj na lulata se ij ugvádel u račitore. Račitore ij blo pá idna plijena káca, kujatu na srede ij imála ugudina idna spirála bakarevu cuhunče. Idina kráj na tuj cuhunče, gornija, se ij vazval s lulata, a ud drugjija ij tékala rićijata. Tu káče ij trebalu da badi palnu sas studéna uda, pa za tuj ud gore ij imálu idno cuhunče, kujétu ij “smukalu” guraštata uda, a ud dole ij imálu idno cuhuinče prez kujétu ij tékala presnata, studéna udicka ud “robineta” ud na stenata. Bakarevata lupka i lulata sa se “zalipeli” sas trice umešeni s uda.
Vájda sam zabrávil da ubáda: satu tuj se ij slučvalu u vreme na palin komunizam! A sigá, káj či Europejsćija Sajuz za mu zabrani da si varimi rićija u dumá. Pa le tuj da ji mislat tija!
========================================
Kaćétu cvećétu ij predvestnik na ploda
taj i ditinstvotu na čeleka
ij predvestnik na žuvota mu.
(Hazrat Inayat Khan)

2 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Sas zhalust u sarcito treba da vu naznaja slednotu: as misla, chi tazi gudina nashte paure sa varili za setin pakj rikjija pu tozi nachin upisan ud Nick... u takvizi gulemi kolichestva. Chakj i Europa, katu ij razbrala kolku sa zhadni za rikjija nashte hora, ij udpusnala malku juzdite i taj chi za se dupusni da si izvari sekuj pu naj-mlogu 50 litera rikjija u gudinata. Ij mlogu tuj, ij malku tuj? Neka ubatat tezi, kujatu sa naj-zhadni. Lel sekuj znaji, chi aku cheleka napusni droga uprasnu mozhi da flezi u sevrazh i, Bozhe pazi, da umre. Pa kako za pravi Europa aku izmrat sate paure ud zhakj, koj za sluguva i koj za rini? Taj chi se ij udlachilu nejdi mlogu na visoku, chi po-dubre pijani ama da rabutat za malku plakja, ud kakjetu tavrezi pa s gulemi pretenciji. Dara nidea, dragji rikjijashe, chi Majka Europa ima briga za vas da ni umreti sassem ud zhakj!
Ud drugji vazgled, mi ij dushlo u pamekj idna dugadjaja s idin kineast balgarin, kogutu sam gu shetal iz Timishvar s automobila. Katu smi menali na mustta Michelangelo, tam pukraj parka "strazhuvat" idnija "chudovishta" ud l, taj-zvanata moderna skulptura, neshtu prelichnu s idnija preistorichni dzveri s dalgji-dalgji shijanici. Katu smi menali dara pukraj tezi "chudovishta", balgarina me ij zapital chi kako ij tuj. Razbire se, chi as sam gu nakarel da mi razjasni toj kako razbire ud tazi moderna skulputura, zashtotu as prepuznavam, chi ni mozha da ja razbera. Ne se bunal mlogu moja balgarin i mi ij rekal chi tezi sa "kazane za rikjija". Tazhko mu sas chelekj, vidi se chi ij bil jaku zhadin za rikjija, kacha idin istenskji balgarin, kojtu ni barza da se integrira u Europa. Etu kaje varvi kraja na satu, Samu naprekj, verni drugare!...

9:33 PM, September 28, 2006  
Anonymous Anonymous said...

Sas zhalust u sarcito treba da vu naznaja slednotu: as misla, chi tazi gudina nashte paure sa varili za setin pakj rikjija pu tozi nachin upisan ud Nick... u takvizi gulemi kolichestva. Chakj i Europa, katu ij razbrala kolku sa zhadni za rikjija nashte hora, ij udpusnala malku juzdite i taj chi za se dupusni da si izvari sekuj pu naj-mlogu 50 litera rikjija u gudinata. Ij mlogu tuj, ij malku tuj? Neka ubatat tezi, kujatu sa naj-zhadni. Lel sekuj znaji, chi aku cheleka napusni droga uprasnu mozhi da flezi u sevrazh i, Bozhe pazi, da umre. Pa kako za pravi Europa aku izmrat sate paure ud zhakj, koj za sluguva i koj za rini? Taj chi se ij udlachilu nejdi mlogu na visoku, chi po-dubre pijani ama da rabutat za malku plakja, ud kakjetu tavrezi pa s gulemi pretenciji. Dara nideti se buja, dragji rikjijashe, chi Majka Europa ima briga za vas da ni umreti sassem ud zhakj!
Ud drugji vazgled, mi ij dushla u pamekj idna dugadjaja s idin kineast balgarin, kogutu sam gu shetal iz Timishvar s automobila. Katu smi menali na mustta Michelangelo, tam pukraj parka "strazhuvat" idnija "chudovishta" ud taj-zvanata moderna skulptura, neshtu prelichnu s idnija preistorichni dzveri s dalgji-dalgji shijanici. Katu smi menali dara pukraj tezi "chudovishta", balgarina me ij zapital chi kako ij tuj. Razbire se, chi as sam gu nakarel da mi razjasni toj kako razbire ud tazi moderna skulputura, zashtotu as prepuznavam, chi ni mozha da ja razbera. Ne se bunal mlogu moja balgarin i mi ij rekal chi tezi sa "kazane za rikjija". Tazhko mu sas chelekj, vidi se chi ij bil jaku zhadin za rikjija, kacha idin istenskji balgarin, kojtu ni barza da se integrira u Europa. Etu kaje varvi kraja na satu. Samu naprekj, verni drugare!...

9:41 PM, September 28, 2006  

Post a Comment

<< Home