Thursday, September 21, 2006

18

Po-više neštá za ekspozicijata utorina u nedele, 17.09.2006 g. u Muzeja na balgarskotu malcinstvu ud Stár Bišnov za četéti u sledvaštija broj na Náša glás...
(Státijata ij ud nuvinata Renaşterea bănăţeană ud dnés, 20.09.2006)
Kaćé, báš ni znájti koj ij Rafal Oblinski? Ni moža da vervam! Za da ubáda právu, niti ás ni sam znájal za négu, durdi ni sam pupádnal na sájta http://www.tendreams.org/olbinski.htm. Rafal Olbinski ij idin savremenin artist-piktor, sas bugátu vaubražénji, u kujatu se usešte radustta da si igráš sas formite i zaduosltvotu na poetičeska enigmistika. Sájta sadarže nekolku ud négvite tvorbi kaćétu i link kantu pudobni drugjie tvorčestva.
========================================
Izkustvotu ni jé unuj, kujétu ti vidiš, a unuj, kujétu práviš drugjijete da vidat.
(Edgar Degas)
========================================
The Cloud Appreciation Society
Ni za bedevá sam kraštekl tozi blog “Sveta ud pukraj námu”. Lel to na sveta ima ud satu. Báš i neštá, na kujatu nekuj niti ni bi se mislil. Taj kaćétu sa oblacite. Koj li ne videl oblaci u négva žuvot. Za ričéš vájda, či tuj ij banálnu neštu, da gladeš oblacite. Ama horata ud na sájta http://www.cloudappreciationsociety.org/ ni mislat báš taj. Za tej ij idna dlažnust da zapázat u svetičita tezi momenti. I aku se mislimi, či pudobni spektakale naturata mu predlága máj u seku mig ud žuvota... Stiga da si utvorimi učite i dušite...
========================================
Idna usmivka ni se plášte, ama vredi mlogu.
Tá gji ubugateva unezi, kujatu ja dubávat i ni gji usirmaševa unezi, kujatu já dávat.
Tráj sámu idin mig, no se pázi doveka.
Nikuj ni jé tolkuz bugát, či da néma nužda ud idna usmivka, i niti tolkus sirumáh, či da ni moži da ja pudari.
Kugátu sretiš nekuj, kojtu ni jé kadarin da ti se razsmejé, makár či ti bi zavredil, badi milusarcin i razsmej mu se ti, zaštotu báš ud tuj ima toj náj-gulema nužda.
========================================
Idin králj usešte či ustareva i či varvi vremeto da si izberé naslidnić. No umestu da si ugudi nekuj ud sinvete, ij rešil da dadé šáns na po-više tima. Taj či ij prebrál sate mládite ud kraljéstvotu i nji ij rékal:
- Ij dušlo vremeto da si izbera naslidnić. Sam rešil da badi nekuj ud vás!
Mládite sa gu pugladeli učudini. No krále ij prudalžil:
- Za dáma na sekugu idin ud vás pu idno semče. Vija za ji uguditi u zemete, za imati briga za néj i sled idna gudina za mi duneséti da mi pukážiti kako ij izniknalu. Spured rástbata, ás za udlača naslidnika.
Idin ud mlogjijete mládoci kujatu sa bli tám na ondzi denj ij dubávil i toj idno semče. Katu si ij učal u tej, ji ij ugudil u idin garnéc i seku denj ji ij pulival i ji ij brigosval. Ama sled nekolku nédeli ij sapćásal, či ud négvotu semče ni nikni ništu. Drugjijete mladoci sa se fálili véć sas različni rástbi, a vaz négu... ništu.
Vremeto ij menalu i etu či ij dušal dene, kugátu sate da se predstávat udnovu napreć krále. Náša mladok máj či ne štel da utidi, ama májća mu gu ij predorila, či treba da badi iskren i da ubádi kako se ij tréflu. Taj či si ij zal i toj garnéca pud miscete i ij učal vaz krále. Katu ij stignal, ij videl, či sate sa imáli različni rástbi, kuja ud kuja po-gulema i po-hubanka. I sate sa mu se smeli, či toj nosi garnéca palin sámu sas zeme.
Sled málku ij dušal i krále. Toj ij pufálil seku idna rásba. Na idnaž ij sapćásal i náštu monče. Ij dál zapuvest na katánite da gu dunesat napreć. Mončitu ij blo jáku uplášinu, a sate drugjijete sa počnali da mu se smejat na glás. Krále gji ij zamolil da se smalčat i ij izjavil:
- Tuje monče ij moja naslidnić!
Ud idnaž sate sa zamalčeli i ni možat da razberat, či kako se slučva. Krále nji ij ubjasnil:
- Napreć s idna gudina sam dál na seku idin ud vás pu idno semče i sam vu rékal da ji pusejti i da ji brigosvati. Ama vija ni sti imáli ud di da znájti, či semčitata za bli svaréni, taj či ud tej ne mogalu da iznikni ništu. Sinca vija sti mi dunéli hubanći rástbi, ama sámu tuje monče ne. Vija, katu sti videli či ni nikni ništu, sti ugudili drugje semčita. Tojest sti iskali da me preváriti. Ama sámu tuje monče ij imálu kurážijata i čestnustta da dodi s garnéca, kadetu se namerva semčitu dádinu ud méne. Taj či, ud dnés, toj za badi váša králj!

3 Comments:

Anonymous Anonymous said...

U svazka s krale i semchitata, misleti se kolku dubre bi blo aku tuj neshtu ni bi blo samu prikazka, negu bi se dugazhdelu i u realnija svet. Kolku mlogu mu lazhat vladancete (makar ud kuja darzhava da sa tija) i kakva gulema nuzhda ud istena i iskrenust imami sinca. Lel vajda pamtiti rechta: "Traseti samu istenata i ISTENATA za vu uslubudi!"

2:35 AM, September 21, 2006  
Anonymous Anonymous said...

U svazka s gledachete u oblacite,mi izgladva nekuja hora imat po-vishe vreme ud pametj.Sled kat sam ubadil tuj,nekuja fenomene kujatu prirodata mu gji prashte nasrehte sa vredni za zabelezvanj.I tuj nishtu nije novu,nashte starite kakjetu sate hora ud pu sveta a usubitu unezi detu rabutat sas zemete sa se uchili ud naturata i sa ja puchitvali.A kako se pravi dnes? Na sate starni na sveta cheleshkjija rod biz prestanka se uzmluzheva i satu "gazi i tapchi".Gulemite guri namalevat,dalbokjite urvi se napalnivat sas nasha smet a nekupakjshnite palni s riba rekji,techi i chekj i gulemite murjeta se utravisvat.Idin denj nashte naslidnici vajda za mozhat nekuja ud hubustite na zemete da gji vidat samu u zapazinite svetichta kacha u idno ud unezi apokalpstichni holivud filme.Daj Bozhi tuj da ni badi.

12:18 PM, September 24, 2006  
Blogger Nick said...

I tuka am saglásin, či sé po-više prečimi na prirodata. Ama idin denj, tá za mu udvarni.
U Blagárija sam imál idin profesor, kojtu ij bil jáku pasioniran ud luvanji na rákve. Pa toj mi ij ubádil, či rákvete ni možat da žuvejat u zamraséna uda. I se ij žálil, či iz Balgárija sé po-trudnu namerva rákve. Pu kaćétu pánta, katu sam bil dite, u Rángata ud Bišnov ij imálu dosta ráci, misla či smi gji luváli báš i ud pu kanálete.

11:41 PM, September 24, 2006  

Post a Comment

<< Home