Saturday, January 24, 2009

383

Još neku prikazka pá ud Banátsći Balgarsći Glásnić:
Lesicata i pitéla
Idna gládna lesica ij flezala u guvnutu, iz gada. Tuka se-j sretila sas idin hubav, gulem pitél. Lesicata ij rékala:
— Guspudár pitél, váša baštá taj remniv glás ij imál! Gá-bade da-j kukurigal, čeć u gurata gu-j blo čuć. Za tuj sam dušlá siga tuka, da čuja i váštu kukuriganji. Badeti dubri, kukurigneti-mi idno dalgjiu, da čuja, imati li i vija takaz hubav glás!?
Pitéla ij krénal da bij sas kriláta, zadremal, i ij krénal da kukuriži na glás, štutu ij mlogal. Lesicata sámu gu-j grábnala i bega sas négu.
Horata sa čuli krečenjétu na pitéla, sa tičeli sled lesicata i sa vikali:
— Lesicata ij zala pitéla náša!
Pitéla na tuj ij rékal na lesicata:
— Čujti li, gospugja lesica, kakvi sa prosti horata; ubáždet, či sam tejin. Badeti dubri, ubadeti-nji, či ás sam váš, ne tejin.
Lesicata ij pusnala ud ustáta pitéla, da moži da ubádi na horata:
— Bedevá tičeti, pitéla ij moja, ni jé váša.
No tugázi pitéla ij fraknal na idno darvu i ud tám se-j presmel na lesicata:
— Ás sam pitéla na horata, ne váš.
* * *
Lesicata i štarka
Idnaž lesicata ij puzvála štarka, da dodi gustenin. Tá ij svarila redak balgur i gu-j nasipala u pljutka tava. Balgure se-j razlel pu danutu.
Štarka ij topal s dalgjata-mu kljavnica, no ne mogal ništu da si hápni. A lesicata ij izlizala sat balgur.
— Jáž, kume, či némam s kako drugu da te pukána.
— Fála, fála kumico i za tolkuz. Pa ilá i ti vaz méne gustenka – udguváre štarka.
Utišlá ij lesicata gustenka vaz štarka. I toj ij svaril balgur, pa gu-j nasipal u idin dalboći šuléc. Sigá štarka ij čokal ud tesnija šuléc, a lesicata ij gladela i sámu se-j lizala pu macunata.
— Jáž, kumico. Badi kača u vás, nide se sramuva – ja káni štarka.
— Zafálem, kume. Sládku si gotvil, sam se najála – ij udguvorila gládnu lesicata.
(BBG, gud. III, broj. 3, s. 2)
* * *
Bugátija i sirumáha
Idno vreme ij imálu dváma brájće. Idina ij bil bugát, a drugjija – sirumáh. Na idin práznić sirmuáha brát ij utišal gustenin u bugátija i mu ij rékal:
— Brátku, sigá ij práznić! Dáj neštu da pija.
— Da pijiš? – gu ij zapital bugátija? – E tám kácata ij palna, pij kolkutu ištiš. A u kácata ij imálu uda.
Sirumáha se ij napil sas uda i si ij tragnal. Tragnal si ij toj i ij zapel. Kačetu ij pel, čuj či nekuj pejé sas négu.
— Koj pejé? – ij zapital toj.
— Ás! – udguváre nekuj.
— Koj si ti?
— Ás sam sirmašlaka.
— Ti kade utváždeš?
— S tébe.
— Kaćé, sas méne?
— Dá, ás sé sas tébe hoda.
— Dubre ij, ás gá si utida u dumá, za umra.
— I ás za doda s tébe – udguváre sirmašlaka.
Sirumáha si ij učal i ij počnal da právi ráklata. Katu ja ij svaršil, ij viknal:
— Sirmašlak, flezvaj de vatre!
Posle pita:
— Sirmašlak, flezal li si vatre?
— Flezal sam.
Na tuj sirumáha ij zaguzdil ráklata, ja ij zanél u grobištata pa ja ij zakupál. Sled tuj se ij varnal u tej, se ij zalogal da rábuti, pa ij ubugatel.
Bugátija brát mu ij bil nikajélin. Idnaž ij učal vaz négu, pa gu ij zapital:
— Hábej, brátku, kaćé si ugazdel?
Toj mu ij udguvoril:
— Pántiš li, kat sam bil vaz tébe na gosti, pa si me puštuval sas studéna uda? Katu tugázi sam si utváždel, sam zapel. Pa čuja nekugu da pejé sas méne.
— Koj pejé? – sam izviknal.
— Ás, sirmašlaka! – sam čul otguvora.
Tugázi ij zapital bugátija brát:
— Sirmašlaka? Am kade ij toj sigá?
— Sam gu zakupál!
Bugátija sé ij pital, pa ij duznájal, či kade ij zakupál brati-mu sirmašlaka. Posle ij utišal na groba, pa ij izviknal:
— Sirmašlak, tuka li si?
— Tuka sam, tuka, no umirem... – ij izpištel.
Toj gu ij udrovil i ij rékal:
— Idi vaz bráta-mi, toj sigá ij ugazdel.
Ne, ás po-dubre za doda sas tébe. Ti si po-dubar, lel si me udrovil. A toj pá bi me umuril.
I taj ij tragnal sirmašlaka s négu. Skoru bugátija brát ij usirmašel...
(BBG, gud. III, broj 3, s.2)
* * *
Prikazka ud cársćija sin
Imálu ij idnaš idin králj, koj ij imál idin sin. Katu sina mu ij véć purásil, krále mu ij rékal da utidi málku pu sveta, da razvidi kaćé vládat drugjijete daržávi i da si proba sréćata. Sina se ij uprustil ud baštá-mu, ij ubićál, či prez idna gudina za se varni – aku já ni se varni, da znáji, či ni jé višé žuv – i ij krénal na gulemija pać.
Varvál ij, varvál. Ij menal prez mlogu selá i váruše, iz guri, iz puljé i idnaž ij stignal u idna lucka daržáva. Tám ij utišal právu u cársćija váruš. Videl ij u tozi váruš mlogu neštu, kakotu néma u tejna, ama se ij čudil katu ij videl, či sat váruš ij uvit u čarnu. Satu, satu ij čarnu. I dzidvete sa učarnati. A horata sámu revat i uplákvat.
Ij pital homa, či zašto želejat u tozi váruš? Ambaj krále ij umrel, ali kralicata?
Tija sa mu udguvorili, či krále ij zdráv, kralicata ij na mir, negu drugu ij tuka za žálenji: ima nakraj váruša idin vartop; u tozi vartop ima idin zmijin sas sédem glavi, na kogu seku denj treba da mu zanesat na pládne idna muma, da jadé. Drugjijáče za uništi váruša. Sigá báš ij dušlo red na králjskata deštere da mu ja dadat. Za tuj sa taj žálni. Ama da bi imálu neku momak junák, koj bi utarvál váruša ud tozi zimij, toj bi dubávil za žina tazi králjska muma i još pulvina caruvina.
— Mumata i pulvina caruvina? Na tuj králsćija sin se ij gudil na buna. Toj za si proba sréćata! Idin žuvot, idna smrać. Ni šté ustávi da králjskata deštere idin zmijin ja ubij.
Ublekana u čarni dreji, sas mokri oči varvi mumata. Pukraj néja varvi i ubojnika, koj za ja ubij, pa za ja farli da ja izjadé zimijina.
Katu králskata muma i ubojnika sa stignali na brega, zimijina gji ij véć čekal. Toj se ij utagnal, si ij utoril sedemtte ustá pa ij čekal da mu farlat u nekuja mumata.
Králjsćija sin barži ij skoknal, ij zaprel mumata, si ij izvádil sábljata, stapil ij nekolku rázkače napreć i ij krénal da se bij sas zimijina. Buja tozi ij bil strášin! I dvámata sa se putili. Zimijina ne se ustável – a nitu králjsćija sin. Idna, dve, tri, čitiri, pet, šést glavi mu ij udrezal. Zimijina tugázi ij krénal da se moli da mu ustávi bárem tazi sétnata glava, da moži da si fáni ud tuka glavata. Ama králsćija sin ne slušel, negu mu ij mradnal i tazi sétna glava.
Katu ij svaršil, se ij ubarnal kantu mumata pa ij rékal:
— Čestita muma, idi si sigá u vás. Ás posle za doda, sámu da se umuja ud kravta.
Králsćija sin ij utišal da se umuj i sled tuj ij légnal, da si málku udmuri. Králskata deštere pak sas ubojnika sa si utišli. Ama iz pate ubojnika ji ij rékal da ubádi na baštá ji, či toj ja ij utarvál ud zmijina, aku ne, toj za ja iubij.
Taj sa stignali u králsćija dvor, i toj báš taj se ij pufálil na krále, či toj, ubojnika, ij utarvál váruša i mumata ud tozi zimijin. Krále se ij mlogu rádval. Se ij báš daržál za hurta i mu ij dál za žina deštere mu. Sa se prebráli na izgoda, gulemu vesélji sa preprávili. Zaća sa ugudili da sadni na dvanájset pérni – ama báš tugázi flezva i králsćija sin, u leštevi drehi ublekan. Ubojnika taj ij tripéril, či sa mu izpádeli pérnite ud pud négu, a králskata deštere homa ij pregarnala tozi junák. I ij izviknala na sate gustene, či tozi ij ubil zimijina, ne ubojnika. Krále ud idnaž ij udrezal glavata na tozi varáč i sa krénali dálja svátbata. Sate sa se bli veselili, sate sa se rádvali.
Prez idna gudina na králsćija sin mu dudé na pámeć, či treba da si utidi. Sa upregnali idna karuca i sas mládata mu bulka sa utišli vaz baštá mu. I tám beš gulema rádust i gulemu vesélji. I ás sam bil tám...
Vánju Vásilčin

1 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Cestita za publikuvanjetu na prikazcite i, sastu, za izgledete, kujatu gji pridruzevat i predstavet na remniv nacin glavnata ideja na prikazkata... magicescija svet na prikazkata...

8:12 PM, January 30, 2009  

Post a Comment

<< Home