Friday, January 16, 2009

374

Učitela mistik Farid ij bil zamolin ud sélenete da utidi du krále Akbar na Indija za da mu išti različni privilegiji za tejnotu sélu. Farid ij utišal i gu ij slupil Akbar, kojtu tamánj se ij molil. Sled katu krále ij svaršil mulitvite, Farid gu ij pital:
— Kako si se molil na Satmožnija?
— Pa le sam gu zamolil da mi dadé putera, nosce i dalag žuvot.
Farid mu ij ubarnal krasta i se ij mánal ud tám s hurtite:
— Sam dušal da vida krále, ama sam nameril sámu idin prosjak kaćétu sate drugjijete!
=========================================
Za krále Akbar na Indija se prekázva još, či ij bil idin denj iz gurata, na lov. Katu ij dušlo vremeto za véčarnata mulitva, toj ij kléknal za da se moli, taj kaćétu právat musulmánete ud pu celija svet. No báš u tozi moment se ij tréfilu da mené prez tám idna žina. Tá si ij raznéla maža i ij blá uplášina, či toj se ij mánal ud tej ud sutrenjta i još ne se varnal. I taj kaćétu ij tičela da gu trasi, ne sapćásala krále i se ij prepenala prez négu. Biz da ričé ništu, tá ij stánala ud na zemete i ij prudalžila da tiče iz gurata.
Na Akbar ne mu se dupádelu tuj neštu, ama kača dubar musulmánin ij zapázil malčánjétu pu vremeto na mulitvata (namaaz). No báš katu si ij svaršil mulitvata, etu či žinata se vrášte, tozi pać rádusna, či si ij namerila maža. Katu ij videla krále i sate négvite slugji, se ij uplášila. A toj, ji se ij sopnal sardit:
— Ubadi, kako si naprávila udeve?
Ud idnaž, straja ud učite na žinata se ij iztupil:
— Vášta milust, udeve ás sam blá tolkus uluvána u mojte misli, či niti nisam Vu zabelezala. I aku ni bij ti mi ubádil sigá, niti ni bij si dála isáp, či sam se prepenala prez Vás. Ama ni razbirem, kaćé sti mogali Vija da me zabeležiti pu vremeto na namaaz-a, katu ij trebalu da sti bli ujdinati sas Idinstvenija Bog, kojtu ij s mlogu po-glávin ud kolkutu moja maž za méne?
Krále se ij smalčel i po-kasnu ij prekázval na bližnite, kaćé idna sélenka, kujatu ne imála škuli, gu ij naučila istesćija smisal na mulitvata.
=========================================
Idin denj ij dušal vaz Budha idin čeleć kojtu ne se náj vládal pušténu s négu a naprotiv: ij počnal da mu navikva i báš da gu puparže. No Buddha izgladva či ne gu prečilu nikak tuj neštu. Sled katu čeleka se ij mánal, učenicite sa gu pitali, či kaćé ij mogal da badi taj spukojin napreć grubiánstvotu na ondzi čeleć. A Buddha nji ij udguvoril:
— Predstaveti si, či sti dubávili idno pismu, ama nisti ji utváreli za da ji prečetéti. Se razbire, či pu tozi náčin pisanotu tám néma kaćé da vu naškodi žuvota. Istu táj se vládajti kugátu nekuj vu navikva, i ništé si izgubiti vatrešnija pukoj.
* * *
Makár i kolku tima da pljujat u Niagára, néma kaćé da ja uvredat...
=========================================
Nide se pláši ud senćite. Tija pukázvat sámu tuj, či svetlinata ij nablizu.
(Gary Sinise)

0 Comments:

Post a Comment

<< Home