Friday, January 23, 2009

381

Nekolkus prikazći na palćensći jazić, prepisani ud nuvinata Banátsći Balgarsći Glásnić.
Snećibelka
Imálu ij idnaž idin králj i idna kralica. Sa bli mlogu bugáti, sámu tuj nji fáli, či némati dicá. Idnaž, kaćétu šij, kralicata se-j bodnala na prasta i idna kápka čarvéna krav ij izlezala. Glade kralicata čarvénata kápka krav pa izpámeć tuj ji hodi: "Kade da bi imála idno mumiče belku kača platnotu na détu šija, čarvénku na ubraza kača taze kápka krav i čarnu u ćikata kača tarpézata var kujatu šija".
Bog ij puslušel tejnata žélba i ij imála báš takozi hubanku mumiče, kakotu tá ij žélila. U sédem caruvini ne imálu po-hubanka ud néji! Sa ji zváli Snećibelka.
Ama za tejna nisréća ij umrela majća-ji, kralicata. Krále se-j užénal ud novu i Snećibelka ij dubávila mášteha májća.
Tazi mášteha ij blá hubanka, ama tuj ij iskala – da néma po-hubanka ud néja na sveta! Za tuj sé ij zastánvala napreć ugladálčitu pa ij pitala: “Ugladálče ud stenata, ubadi-mi právicata: as li sam náj-hubankata?” Darkat Snećibelka ij blá manena, ugladálčitu sé tuj ij udguvárelu, či tá ji náj-hubankata. Ama katu-j purásila Snećibelka, ugladálčitu tuj ij udguvorilu, katu ij pitala kralicata:
— Ugladálče ud stenata, ubadi-mi právicata: ás li sam náj-hubankata?
— Kralico muja, si mlogu hubanka. Ama Snećibelka ji sto pate po-hubanka.
Mlogu se-j razsardila na tuj kralicata, pa ij razumela da sturisa Snećibelka, da ustáni tá náj-hubanka. Zapuvedala-j na luvčijina da grabni Snećibelka i da-j izvádi sarcito, da ji tá izedé.
Luvčijina mu-j blo žálji za Snećibelka da ja ubij, negu na mestu néja ij grabnal u gurata idna sarna i ij dál sarcito na sarnata da ji izedé kralicata. A Snećibelka ij ulála pate iz gurata, da utidi pu sveta.
Kaćétu ij utádela, ij stignala vaz kaštata na Tarćulete. Tezi sa maneni hora, sas dalgji uši i se nosati sas varesta šápka. Flezala-j. Vidi dvanájset kasi odarčeta, tarpézata namestina za dvanájset tarćulčeta. Sadnala-j da jadé. Katu se-j najála, ij légnala u idno odarče, da spi.
Dušli sa si dvanájsette tarćule. Homa sa puználi, či nekuj ij hodil iz kašti:
— Koj mi-j jál ud tárelčetu? Koj mi-j jál sas lužičitu? Koj ij rezal sas nožčitu mi? Koj ij pil ud pahárčitu mi? – sa se pitali idin-drugji.
— Koj mi-j légnal u odarčetu? pita sétnija.
Sa naoklunili odarčetu i gladet, gladet začudini mumičitu hubankotu détu spi u odara, či takozi hubanku ni tija još ni sa videli.
Tám sa čekali durkat ne se sabudila. Tugázi j-ij prekázala na tej kako ij izmenala. Tarćulete sa ja daržáli vaz tej. Tija sa hodili da rábutat, a tá nji-j uriždela i gotvila.
Na kralicata ji ij blo drágu, či se-j udkupila ud Snećibelka. Sigá néma po-hubanka ud néja. Za tuj ij zapitala ugladálčitu:
— Ugladálče ud na stenata, ubadi-mi právicata: ás li sam náj-hubankata?
Ugladálčitu ij udguvorilu:
— Kralico muja, ti si mlogu hubanka. Ama Snećibelka ij još sto pate po-hubanka.
Prebladela-j ud jád kralicata, či Snećibelka ij još žuva. Se-j predrešila pa-j utišla vaz Snećibelka, da ja káni da kupi idin grébenji ud néja. Tá gu-j kupila i katu-j krénala da se čéši sas négu, sámu ji ij se pretamnelu i ij pádnala, či grébene ij bil natravisan.
Taj sa ja namerili tarćulete. Sa krénali da revat i da ja gladet, kako ji fáli. Idina ij nameril grébene iz hubavata ji razplétina ćika. Katu sa izvádili grébene – se-j uburávila i ij prekázala kako se-j tréflu sas néja. Tija sa ji rékali da zaklučva drugji pać vratáta.
Kralicata siga ud novu ij zapitala ugladálčitu:
— Ugladálče ud na stenata, ubadi-mi právicata: ás li sam náj-hubankata?
— Kralico muja, ti si mlogu hubanka. Ama Snećibelka ij još hiljáda pate po-hubanka.
Čula li ij tuj máštehata, se-j predrešila na stára bába, gudla-j u idno košinče čarvéni jábalći, ama parenji gji-j utravisala. Utišlá ij pá vaz Snećibelka i ja káni iz péndžarata da si kupi jábalći. Jábaćite sa bli remnivi i Snećibelka si-j kupila.
Katu si-j utápila ud jábalkata, tá ji se-j zakáčila na garlitu i ij premrela. Tarćulete katu sa si dušli ni sa mogali da ja pumognat i sa mislili, či-j umrela. I dvanájsette na idnaš sa krénali da revat i da uplákvat. Sa ja gudili u stakleneni rákle i šést kone sa upregnali na martavata kučija i taj ja nosat.
Iz pate sa se sretili báš sas idin králsći hirgjén. Toj, katu-j videl u staklenenite rákle Snećibelka, taj mu-j harésela, da ja-j izkal ud tarćulete da mu ja dadat martava.
Kaćétu káret na-dálja, na idno kuvinče ij horcnala kučijata, jábalkata ij skočila ud garlitu na Snećibelka i tá se-j sabudila. Blo ij rádust! Králsćija sin homa ja-j izgudil i prez málku vreme sa naprávili gulema svátba: u puroje ij tékalu vinutu. Máštehata, katu-j čula, ij puknala ud jád. A tija i siga žuvejat, aku ni sa umreli.
* * *
Prikazka ud pitéla i ud krajcáre
Imálu-j idnaž idna stára bába. Tazi bába ne imála ništu, sirumá ij blá; sámu idin pitél ij imála, koj ij rital sata denji u tura.
Idnaš tozi pitél u smetite ij rital, pa za bábina sréća ij nameril idin krajcár. No, beš rádus! Barzal ij pitéla da zanesé krajcáre na bába.
Ama báš tugázi ij menal tám tursćija cár. Tozi cár ij bil lákum, kača sate tursći carjé. Katu-j videl, či pitéla ima idin crajcár, ij skoknal ud karucata pa gu-j zal.
Na pitéla ne mu blo právu! Toj, sarákata, ij iskal da zarádva bába! Bába i taj gu mrázi, ni gu hráni, sé mu se sardi zašto ni nosi jajcá, ali zašto ni se užéni...
Si-j iskal krajcáre, ama ne mu gu dál cáre. Pitéla sé sled cáre ij varvál i ij vikal:
— Kukurigu, tursći cár! Dáj mi nadzać moja krajcár!
Cáre nitu gu ulága!
Cáre si-j stignal. Fleza u kašti. A pitéla ij skoknal na péndžarata pa vika:
— Kukurigu, tursći cár! Dáj- i nadzać moja krajcár!
Kukurigal ij sata denji. Dujde véčar. Pitéla sé vika: “Dáj mi nadzać moja krajcár!”
Véć ne mogal više da tarpi cáre! Zapuvedal ij na slušćinata da gu farli u gjaráne, néka se udávi.
Ama misliti či se-j udávil tozi pitél? Katu-j pádnal u udata, ij rékal na gušata:
— Pij, gušu, pij. Izpij gjaráne na cáre!
Izpil ij sata uda pa ij učal pá da kukuriži. Katu ij čul cáre pá kukuriganji, ij zapuvedal na slušćinata da uluvi pitéla pa da gu farli u ogane.
Slušćinata ij uluvála pitéla pa gu-j farla u idna palna soba. Pitéla ne izgurel; ij rékal: “Puštej gušu udata” i ogane ij ugásnal.
Ud novu ij učal na péndžarata. Cáre sigá jaku se-j razsardil pa ij zapuvedal da uluvat tozi pitél pa da gu farlat u gradinata, iz osite; néka gu ubužérat!
Nitu osite ne mu škodili na toz pitél. Toj ij izgaltal sate osi pa ij učal pá da vika na cáre da mu dadé krajcáre.
Cáre strášnu se-j razsardil pa ij nakárel da uluvat pitéla pa da mu gu dunesat.
Slugjite sa gu uluváli i sa mu gu zanéli. Cáre, ud jád, ne znájal kako da právi, pa se-j gudil pa gu-j baknal u štufata-mu:
— Ná, kukurigaj aku možiš!
Cáre ij imál gulema štufa, mogalu-j da flezi idna kučća sas dévet kučenčeta.
Pitéla ij izpjlul osite ud gušata-mu i tija sa izbužérli cáre. Cáre barži gu-j pusnal i ij zapuvedal da farlat tazi samudiva u magazina détu ij blágutu, za da si zami krajcáre, pa da mu se máni ud glavata.
Pitéla katu-j videl tolkuz blágu, ne si trasil krajcáre, negu-j zapuvedal na gušata da galta. I gušata ij galtala, galtala, galtala du katu ne izgaltala satu blágu. Na sétne i krajcáre si-j zal i si utidi vaz bába stára, kuja náj-parenji gu-j klela, di pá-j vandruval i mu se-j zakánala, či za gu zakoli u nedele. Ama katu pitéla ij rékal “puštej gušu!”, bába ne znájala kako da právi ud rádust. Imála-j za trošak, za solji i petrijola i aku i dnés bi žuvela, i dnés bi imála nosce i pud dušéga...
I pp... du tuka...
(Vánju Vásilčin, BBG, g. I, br. 4, s.6)
* * *
Idin ráčunj ni-iztréfin
Imálu ij idnaž idno monče sassém sirumáh. Čulu-j to ud drugjijete, či aku nekuj, na Bábin denji prez nušta izlezi udvan sélu, lésnu moži da si nameri sréćata.
I mončitu ij izlezalu iz nivite. Misli se, dano si nameri i to sréćata, da se udkupi ud nakáze. Mesečina ij blo i studénu, či sa tripérili dzvezdite. Kaćétu utáde, sapćásalu ij u belija sneć dve dalgji uši da se butat. Katu ij razgladelu po-hubeve – kako vidi? Idin zájak se-j smušál u snega.
Puléku, da ni skripti snega, se-j dubližilu du négu, da gu uluvi; a iz pámeć se misli: “O! Da bij mogal da uluva zájaka, bi gu udrál i bi mu purdál kožata. Za novcete détu za dubáva za néja, i détu sam nabrál na Betlehem, bi-j si kupil idno jáganče. Gá purasté, za mu ustriža valnata. Za déset gudini mlogu duhodak za mi dunesé. Tugázi za purdáma uscata i za si kupa idna kráva. Krávata za dáva mlogu mleku, za purdávam mleku, smetána, šimić i telenčita. Ali za gji darža, pa za nekolkus gudini za imam cela čarda, détu za mi nosi házna na hiljadi. Za žuveja hubeve, za imam da jáma leb, sirenji i máslu. Sled tuj za purdáma čardata, za si kupa kašta, a détu za mi ustánat novce za gji guda u špor-kása. Naskoru za imam sto hiljadi leja. Tugázi za počna gulema targuvija, pa za pustána miljoner. Za uzájamevam sas novce i carjétu i za tuj za dubáva ud tej gulemi spajiji i za me vazdignat gulem guspudár. Na sétne za králjskata deštere za se užéna i za pustána králj. Tugázi za se varna u mojtu sélu, da si vida horata. Na máma za ji zanesa idna čuvála novce, na sate dica ud sélu – igrulći i sate hora za gji napráva bugáti svináre i čardáre. Bože, za badi rádust tugázi!”
I kaćétu misli tuj, plésnal race ud rádust. Uplášil se-j ud tuj zájaka i bega ud tuka, dáj ud di da gu dadéš! Kaćétu udeve ne mogal ud rádust, či za badi králj, taj pupárin sedi sigá u stućta, sas izkacani birnivreći i sas izmraznati race — sate hubavite miselji i račune sa pubegnali sas zájaka.
Zájaka i sigá žuvej, aku ne gu grábnal nekuj. Aku ni vervaš, idi gu viž na Bábin denj, prez nuštta.
(BBG, g. I, br. 3, s. 6)
* * *
I taj kaćétu smi "na prikazći", etu dve klipčita ud televizijata za dicá MINIMAX. Ništa komentirvam ništu, za riča sámu: "O, Bože, na kade utváde toze svet?"


0 Comments:

Post a Comment

<< Home