Tuesday, October 24, 2006

49

Ud dnés u Rumanija ni šté se právi više zadalžitelna katanija. Pa sas tazi prelega, dumam da uguda nekolku ud nášte pesmi, svazani s katanijata. Pesmite sa ud knigata na Dr. Karol Telbizov, Tradicionen bit i kultura na banatskite balgari, Sofija, 1963 g.

Katánska žálba
(Tazi pesenj ij ud Vinga, ud sredata na XIX-ja vek)
Katu máma me ‘j rudila,
S čarin puvij me ‘j puvila.
Kat’ me ‘j máma zalulela,
Zálna pesenj mi ‘j zapela.

Za katáni naredéni,
Hádja brájće da utijmi!
Nija pušći za dubijmi,
I s muskále za se bijmi.

Pismu máli za ti práta,
Da me vervaš kako páta.
Námu máli za m’ ubijat,
U-čarna zeme za m’ izkrijat.

Tupovete strášnu garmat,
Nášte májći žálnu revat.
Mládi munci i zeléni,
U sreć grada zagradéni.

Mládi bulći žálini,
S čarni karpi zabradéni.
Za nám’ nideti žáli,
Smrać dumuvinska tarpimi.

S Boga sinca ustaneti
Za spasénjitu muleti!

* * *
Mládi munci u Dalmácija
(Tazi pesma ij ud Stár Bišnov)

Tri gudini sam katána,
Tri gudini sam katána.
Koj za ráni táta i máma,
Koj za ráni táta i máma?

Mládi munci i zeléni,
U Dalmácija zaneséni,
U Dalmácija zaneséni,
Ud nášte májći uddeléni.

Slancitu sutrin se rážde,
Pa na muštra se utvážde.
Bože, taglat mu za-ušite
I mu sovat u gradite.

Bože, sovat mu-u gardite,
Pa mu bijat u petite.
Strášnu mu bulat petite,
Ni razmevami hurtite.

Mili májći mu želejat,
Nášte pušći se leštejat.
Nášte bulći sa katánći,
Pa ni-upásvat pištimálći.

Žálnu sa tija zabradéni,
Pa se četat za pušténi.
Žálnu sa tija zabradéni,
Ci-ud muncite j’ uddeléni.

* * *
Stépankvata
(Napreć parvija svetovin boj sinvete na bugatášete sa se udkupvali ud katániskata služba. Bugatáša Stépanku ud Bišnov ne dál pari za udkupvanji na sina si, kojtu se ij razbulel ud maka i ij umrel u Budapéšta. Tuj ij istenska slučka ud kulu 1880-ta gudina)

Stépanku ima čipor osce,
Palin mu ‘j sandaka s nosce.
Stépanku sandaka zatváre,
Vánja katána toj káre.

“Gladej Vánjo da ti ‘j dubre,
Za ti kupa fartálj zeme”.
“Fartálj tátu da si purdál,
I katána da ni si me dál”.

“Fartálj sinku ni purdávam,
I tébe katána dávam”.
“Pismu tátu za ti proda,
Ci nikade ništa si doda.

Pismotu tátu za ji četéš,
I s máma more revéš”.
“As fartálj ni si purdávam,
I tébe katána dávam”.

Budapéšta ‘j na šaroku,
Vánju ‘j na planina visoku.
Na Kolada sate munci s’ varvat,
Sám’ Vánju u tej gu ni štat.

Vánju pismu čarnu prášte,
Ci nazać ni šté se vrášte.
“Idi Stépanku vaz Vánja u Péšta,
Zanesi mu pita presna”.

Katu Stépanku ij učal,
Vánju sveta ‘j purmenal.
“Lele Bože, ni jé dubre,
Moja Vánju ij u čarna zeme”.

Sistrite mu svilen pišćir tečat,
Na gudinata za gu zabradat.
Stépankvica uplákva grobnicata,
Pa se rasi čarkvata.

Stépankvica ud grobištata se vrášte,
Néma Vánja da pregrášte.
“Fálin badi Isus, ámen,
Ci tatu, si m’ turil krast kámen.
Falin badi Isus uveć,
Fála tátu, či si me zakupál deleć”.
========================================
Kolonel i balerina
Idin bivš kolonel ud kinenskata ármija ij stánal idna ud náj-dubrite balerini na Kina. Jin Xing, 39 gudini, napreć s 11 gudini si ij naprávil hirugična operácija za da si umené seksa, zaštotu ij štel da stáni žina. Jin Xing duma, či náj-tažku mu ij blo homa seld katu ij izlezal ud špitále i ij trebalu da “dadé oči” s horata ud noklu. "Za méne ij idno uduvolstvu kugátu mládite me gladet kača idin simbol na slobudnustta” – duma Xing, kujatu žéli da badi pučitvana sámu zarad tejna talánt.
========================================

0 Comments:

Post a Comment

<< Home