Wednesday, November 22, 2006

74

Idin králj ij imál čitiri žini. Náj-više ij harésval sétnata, čitvartata žina, kujatu ja ij ubličel s náj-hubanćite i náj-skapite dreji i ji ij pávil sate ole. Harésval si ij i tréćata žina, s kujatu se ij fálil napreć drugjijete carjé. Istu si ij harésval i drugata žina. Na néja ji ij prekázval sate négvite nakáze, a tá gu ij slušela i mu ij dávala dubri saveta. Ama parvata žina, makár či ij blá mlogu hitra, i mlogu ij daržála na négu, toj ne ja náj ubičel i niti ja ij ulágal.
Idin denj, krále ij usetil, či mu varvi krája. Se ij zamislil na žuvota, kojtu gu ij izmenal i si ij rékal: “Imam čitiri žini, no kugátu umra, za bada samičeć”. Pa ij viknal čitvartata žina i ja ij pital:
- Tébe sam te harésval náj-više, sam ti pudareval náj-skapite neštá i sam imál gulema briga za tébe. Sigá, kugátu mi nabližva krája i za umra, bi li dušlá s méne, za da ni bada samičeć?
- Niti ni se misla!, mu ij udvarnala tá. Tozi odguvor ij flezal u sarcito na krále kača ostar nož. Toj ij pital i tréćata žina:
- Sam te ubičel cel žuvot. Sigá, či umirem, dali ištiš da dodiš i ti s méne, da ni sam samičeć?
- Ne!, mu ij udvarnala i tá. Tvarde mlogu mi harésva žuvota! Sled gá umréš, za si namera drugji maž!
Sarcito na krále se ij svilu ud novu ud buleva. Posle ij pital i drugata žina:
- Sam namerval vaz tébe razbirenji i pomušt. Sled gá umra, za dodiš li sas méne, za da badimi pá zágjnu?
- Mlogu mi ij žálj, ama ni moža! Moža sámu da ti napráva hubanći ukop i da dvádem gá i gá na toja grob, da ti uguda pu idno cveći.
Krále mlogu se ij razžálil. Ama ud idnaž ij čul idin glás:
- As za te sleda makár kade da utidiš!
Ij pugladel toj naoklu i ij sapćásl, či tazi kujatu ij ubádila tuj ij blá négvata parva žina. Tá ij blá uslábnata, zaštotu ij pátila mlogu, taj kaćétu toj udkole ne ja ulágal. Tažin, toj ji ij rékal:
- Ij trebalu da sam imál briga za tébe durdi sam bil mlád i u puteri...
Sinca nija imami pu čitiri žini u náša žuvot: čitvartata žina ij Telotu i ij parvotu, kujétu za mu napusni. Tréčata žina ij Imánjitu i tá ij drugata, kujatu mu napušte. Tréćata žina ij Familijata i drugárete. I tija némat na kade, i za mu napusnat. A parvata žina ij Dušata. Makár či častu pate nija ja zanimáremi, katu begami prez celija žuvot za imánji i putera, tá ij idinstvenata, kujatu za mu sledi, makár i kade da utidimi...

1 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Tugazi, se pitam i te pitam, zashto sled tolkusi dalgja istorija na chelechestvotu josh ni smi nauchili tazi lesna istena? Dali cheleka ij udsadin da ni naucheva nikade nishtu ud negvata istorija? Aku tazi ij nashta sadba i aku taj mu ij udredenu, tugazi neka Osama bin Laden da si napravi dlazhnustta du kraja. Amen.

5:55 AM, November 22, 2006  

Post a Comment

<< Home