Sunday, December 02, 2007

195

Aranka2
Aseara am fost certat si urecheat. Pe buna dreptate. Nu se rezolva nimic cu suparare si zeflemea.
Prin urmare revin la problema raului Aranca. La modul serios.
Din pacate eu nu sunt acolo si nu pot face ceea ce gandesc ca ar putea fi (si ar trebui) facut:
Intai as analiza situatia in amanuntime. Exista un baraj construit intre Sannicolau si Dudesti care deriva curgerea raului catre Teremia unde niste fermieri fac irigatii. Cu toate acestea in octombrie 2007 nu curgea apa in nici o directie ceea ce ma face sa banuiesc ca mai exista ceva consum de apa inca si mai sus pe rau. De asemenea nu cunosc de fapt care este sursa raului Aranca, si in general tot sistemul hidrologic (inclusiv al paraului Muresan care se uneste cu Aranca la “Catalete.”
Toate acestea ar trebui investigate.
Mai apoi exista la Timisoara o Agentie a Apelor si o Agentie ptr Protectia Mediului care ar trebui sa se ocupe de situatii de acest gen.
Trebuie sa ne amintim ca Aranca nu inseamna numai apa ci si habitat ptr o serie intreaga de vietuitoare, pesti, amfibieni, pasari, s.a.m.d., din care multe sunt specii de interes deosebit si unele sunt pe lista rosie a speciilor amenintate cu disparitia (ex. cateva specii de cristei din care am vazut eu personal, in trecut, exemplare pe Aranca).
Considerand toate cele de mai sus ar trebui colaborat cu cei interesati de apele raului Aranca si facut un plan de actiune. De ce nu s-ar putea impaca si capra si varza (poate chiar si lupul)? Chiar daca costa ceva bani sa se pompeze apa (ceea ce nu stiu daca este cazul), s-ar putea face o miscare in cooperare. Sa zicem ca in timp secetos se deriva apa catre cei interesati in agricultura irigata, dar in acelasi timp periodic se deschid stavilarele ca sa se asigure un flux minim si pe rau in jos. Nu trebuie sa curga apa permanent, ajunge doar sa se mentina un nivel stagnant pe albie care sa mentina in viata speciile care depind de apa.
In ultima instanta, daca nu se poate gasi intelegere, cooperare si de ce nu chiar finantare la organizatiile locale, se poate apela la consiliul Evropei. Eu stiu ca exista ceva agentie pentru mediu si ca salvarea si refacerea zonelor umede este de mare importanta in Evropa unita. Eu as putea face ceva investigatii, gasi usa la care sa batem si scrie in engleza o scrisoare potrivita. In cazul in care exista interes local.
Asta ar fi dupa parerea mea un proiect ecologic cu care ne putem lua la intrecere nu doar cu vecinii din Serbia (unde dealtfel se duce apa din Aranca) ci si cu altii.
Ramane sa vedem daca cineva este interesat de subiect.
Pana una, alta sa va mai spun totusi una buna:
Ca sa nu credeti ca in zona nu exista preocupari legate de Aranca, mi-a spus Iani Drazva care vinde benzina langa rau in Dudesti ca iarasi a fost politia de frontiera sa fugareasca copiii care prind peste langa pod. Bravo ai nostri! Asta da actiune, sa fugarim copiii cu unditele care incearca sa prinda peste dintr-un rau mort pe care nu mai curge apa. Traiasca si infloreasca!!!
In America politia face balti si rauri si le populeaza cu peste ca sa dea copiilor o preocupare sanatoasa si sa-i tina departe de rele. Amerika, Amerika, zemlija velika…
Fer Castjva

2 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Bravo...in sfarst cineva care are curajul sa vb deschis despre aceasta mare problema a comunei noastre.Sper din tot sufletul sa se rezolve.......chiar imi doresc.Multi o sa zica ca eu la varsta mea nu inteleg f multe depre asta si poate asa e.....eu la varsta de 22 de ani nu am ce s-a ma bag in problemele astea dar eu asa vad,si cred ca si alesii nostrii vad aceasta problema si locuitorii din dv vad aceasta problema dar nu inteleg un lucru!!!DE CE NIMENI NU FACE NIMIK IN ACEASTA PRIVINTA sau de ce macar nus ea incrca sa se face ceva sau macar sa zica cineva ceva.Asta chir nu inteleg.Sper inca o data din tot sufletu sa se rezolve cat se poate de repede pt ca daca nu,parerea mea este ca intr-un viitor nu prea indepartat vom ramane fara Aranca.

4:58 AM, December 04, 2007  
Anonymous Anonymous said...

Eh, macar cineva se uita pe-aici.
Nici eu nu prea inteleg de ce nu se ia nici o atitudine. Dar prin natura meseriei mele vad cum se rezolva problemele de acest gen in America si ma intreb...
Pai, eu mai astept vreo doua saptamani, poate se implica cineva din acel colectiv cu concursul ecologist si daca nu scriu o scrisoare la Consiliul Evropei, Protectia Ecologica. FC

8:37 PM, December 08, 2007  

Post a Comment

<< Home