Friday, January 02, 2009

361

Idna žina se ij namervala u koma. Na idnaž, usešte kaćé dušata ji se diga kantu nebeto i se ij sabudila napreć sada Božji.
— Kuja si ti? - ja ij pital idin Glás.
— Sam žinata na idin gulem deréktur, ij udguvorila tá.
— Ni sam te pital čija žina si, a kuja si ti.
— Sam májća na čitiri dicá.
— Nisam te pital kuja májća si, a kuja si ti.
— Sam dáskalća.
— Nisam te pitál, či kakva si, a kuja si ti.
— Sam katoličánka.
— Nisam te pital za tojta vera, a sam te pital, kuja si ti.
— Sam unazi, kujatu ij pumágala seku denj na sirumásete.
— Ni sam te pital, či kako si právila, a kuja si ti.
I rázguvora ij prudalžil pu tozi náčin još dalgju vreme.
No pu kaćétu izgladva, žinata ne menala tozi "ekzámen" i ij blá izprodina nanovu na Zemete. I sled katu se ij sabudila ud koma, ij počnala da trasi, či kuja ij tá uistena. I ud tugázi tejna žuvot se ij umenal izcelu.

Taj i nija, treba da smi! Ne da smi nekuj, niti da smi nikuj; ne da smi tozi ali ondzi. A treba sámu da smi!
* * *
Plutarh prekázva, či idin denj gulemija filosof Diogen ij čvarkal sas idin kol iz idna gramáda čelešći kokalici, izbeleni ud slancitu i ćišite. Du négu se ij dubližil Aleksándar Velikija, kojtu gu ij pital:
— Kako trasiš?
— Trasa neštu, kujétu ni moža da ji namera.
— Pa kako ij tuj?
— Trasa rázlikata megju kokalicite na toja baštá i kokalicite na négvite slugji...

Dali i vija sti se pitali nekupać, či ima li rázlika megju kokalicite na katoličánete i protestántete, hindusete i musulmánete, arábete i čuhutete, muskálete i amerikánete. I da znájti, či istensćija mudréc ni vidi niti kakva rázlika megju tej, niti makár kugátu sa ublekani tija s mesu i koža...
* * *
Idin čeleć ij dušal vaz Buddha nosejći i u dvete race pu idin buket s cvećá. Buddha gu ij pugladel i mu ij rékal:
— Izfarli gu!
Na čeleka ne mu dušlo da verva, či Učitela mu išti da izfarli cvećáta. No se ij mislil, či Buddha išti vájda da ričé, či treba da farli buketa ud levicata, zaštotu se duma, či ni jé pušténu da se dávat dárve s levicata. Zaradi tuj, ij farlil buketa ud levajta raka.
No Buddha mu ij rékal udnovu:
— Izfarli gu!
Čeleka ij faril i buketa kojtu gu ij nosil u desnajta raka. No Budhha pá ij rékal:
— Izfarli gu!
Začudin, čeleka pita:
— Kogu da izfarla, Učitelju?
— Ni hurtuvam za cvećáta. Izfarli gu ondzi, kojtu gji nosi!
* * *
Stárija dedu Pérku si ij izkárval uživenjétu katu ij purdával raznični drebuliji. Horata sa gu mislili za lekufirev i častu pate sa mu dávali, umestu istensći nosce, falšivi moneti. A toj gi ij prejémel, biz da duma ništu.
Napreć da umré, stárija ij pugladel nanagore, kantu nebeto, i ij rékal:
— O, Bože! Prez moja žuvot sam prejémel mlogjije falšivi moneti ud horata, no u mojtu sarci nikade nisam gji sadil. Sam si rékal, či vájda ni znájat kako právat. Sigá, useštem či za umra i za se pujava napreć Tébe, samija ás idna falšiva moneta. Mola Te, nide da me sadiš!
A ud nebeto se ij čul idin glás, kojtu mu ij rékal:
— Kaćé misliš či bij mogal Ás da sada nekuj, kojtu nikade ne sadil drugjijete?
* * *
Imálu ij idin mlogu mudar čeléć, kojtu ij savetval mlogjije hora i ij daržál lekciji seku denj na négvite učenici. I mlogjije tima sa gu pitali, či ud kade znáj toj sate tezi neštá. A toj nji ij udguvárel, či satu tuj ij napisanu u idna kniga, kujatu za ja naslidat sled gá umré.
Sled katu ij umrel i sa gu zakupáli, učenicite sa počnali da trasat ubićánata kniga. Namerili sa tija náj-sétne idna kniga, no tá ij imála sámu idna starna napisana. I tám ij pisalu: „Razbereti rázlikata megju garnéća i unuj, kujétu ij vatre u négu, i izura na mudrustta za se utori za vás“.

3 Comments:

Anonymous Anonymous said...

It seems a little more than I need to check the information, because I was thinking: Why does not my GLOG these things!

6:41 PM, January 06, 2009  
Anonymous Anonymous said...

i think the archive you wirte is very good, but i think it will be better if you can say more..hehe,love your blog,,,

12:20 AM, January 07, 2009  
Anonymous Anonymous said...

Although we have differences in culture, but do not want is that this view is the same and I like that!
nylon fishing net

4:08 PM, February 16, 2009  

Post a Comment

<< Home