Tuesday, September 05, 2006

6


Za kumunizma (I)
Dabe čekam da prečeta knigata na Sofrán Kogju, Mojtu beganj ud kumunisćija pakalj (áz idin bij napisal “beganji” i “kumunistćija”, ama lel tuj ij druga prikazka...). Knigata ij izlezala naskoru ud pečát, ij napisana (preubarnata) na náša jazić, izgladva dosta dubéla i... tolkus. Još ni sam si ja kupil, no se nadevam tuj neštu da stáni skoru. Pu kaćétu sam čul, čeleka jáku ij pátil. Za da ubáda istenata, ás idin ni sam báš pátil, ali či vájda ni sam tolkuz ulágal... Za méne, unezi deni ni sa nikak tamni, a naprotiv. Vájda ij dubre da si izjasnimi néštáta još ud počnivanji: niti mojte dedve, niti mojte bábne, niti tájku, niti máma, niti ás ni smi bli partijáše. Naprotiv, familijata na máma ij blá izdignata u Baragáne... I da ni mi prekázva nikuj, či sa te moreli da stániš partijáš báš i da ni si štel: tájku ij rábutil cel žuvot kača dáskal u škulata ud Stár Bišnov, pa vida či ne gu morel nikuj... Máma ij rábutila cel žuvot na Obštinata ud Stár Bišnov, i makár či sa ji dumali na nekolku pate da flezi u partijata, tá ij rékala či nema vreme da sedi na šedénci, pa ne štela. Ama lel kátu ij znájala da trukva, nji ij pisalá máj sate “Procese verbale”. Tuj kaj či ij blo za pukora... Ás sam bil “pioner”, či lel sinca smi bli. Pánta, či sétin ij bil prejat Gjura Taćešova. Toj ne se báš učil, za tuj sé sa gu udfarvali, ama za organizácijata du na sétne ij bil hubav... Sigá kaćé da ubáda, kača dite ne náj imálu kaćé da ričéš “ni šta”. A ud druga starna, aku sate tojte drugáre sa imáli čarvénata kraváta, a ti ni, si se useštel kača izvanzemin.
Posle sam bil naprávin i UTC-ist. Pláštel sam si ás redovnu kotizácijata durdi sam stignal u katánite. Tám, katu da mu upišat, či koj ij UTC-ist i koj ni jé, sámu sam rékal, či sam si raznél karnéta. I kača u japonsćite filme, tija sa rékali OK, sa se ubarnali s krasta i durdi sam izrukuval, ne me pital više nikuj, ništu. A katánte sam gji právil u Bukuréš, u “Şcoala de gradaţi” i za málku ij blo da ni stána pilot na avion! (I tezi prikazći se ištat izprekázani idin denj...). Sled tuj, di got sam rábutil, niti sa me trasili, niti sam gji trasil...
Za me pitati, či zašto ni sam štel da “fleza u reda”. Pa lel kátu ud dumá modele ni sam imál, kako da práva? A sa mi bli naflezali, još ud manen u ušite i hurtite da dedu Čépu: “Si videl gumno ud kráva? E, ga ji izdigniš, pud néj sedi idin kumunist!”. Katu sam bil ás dite, u Bišnov ij imálu još čarda i svinár, taj či gumná ud kráva sam videl dosta...
Da se razberémi: némam ništu s unezi, kujatu sa bli partijáše, ni sam mrázil nikade horata, ni sam mrázil niti partijata. Sekuj s négvotu, sámu da ni se prečimi idn drugji.
Ditinsćite gudini u Stár Bišnov za méne sa bli kača u Rája, taj či vájda makár koj da ij vládal u daržávata, sé taj bij se useštel. Bába mi ij právila na olete, idina dedu me ij nosil u Mekánikata, vaz trakture i kombini, s drugjija dedu smi právili ekskursiji iz bišnovsćija hutár. Kača dite sam právil i nisréći: aku mi ij blo naprimer za spolev zahar, udkrádna idno jajcé ud pud kukoškata i utida u Krištve. Po-kasnu, pá za jajcá smi si kupuvali i cigárčita... U unezi vremená bišnuvenete ni sa zavisvali taj strášnu ud magazinete, kača dnés. I niti ud noscete, zaštotu ij mogalu da dávaš jajcá, perá i dr. Pánta či bába, udvan petrijola (ás sam ulál još lampášete), solj, zahar, gá i gá ulij (toj ij bil u káčita i s idna račna pumpa sa ti gu ugvádeli u staklotu ali u kántiče, istu kaćétu i petrijolata. Jáu, kolku ij blo fájanu gá prudaváče me ij ustável da pumpam!), cigárčita za dedu (ij pušil sámu “Naţionale”, i to pu dve-tri pákličeta na denj) i šerbét za torta (aku já ij trebalu da se utidi na neku svádba), drugu ne se náj kupuvalu. Á, ij blo da zabráva sinija kámak, za špricvanji na lojzitu. Šerbét ni sam jál ud gudini, i se buna, či zašto ij bil tolkus na moda nekupać? Pa lel nekupać horata ne imáli frižidere, kača dnés, a tortite sé sas krém s máslu sa bli namázani. Pa za tuj šerbéta ij stegal sat krém, da ni se iztupi. Já se misleti, kaćé bi blo da mardaš tácata s torta iz sélu i da vikaš “Iha-iha”, a kréma da ti purtiče pu racite...
========================================
Lava ij prebrál idin denj sate živini-partijáše ud gurata na šedinca.
- Da znájti, či ud dnés nadálja zájaka ij náj-glávnija sled méne!
- Dubre, šéva. – dumat živinite. Taj za badi.
Na utrem šéta zájaka iz gurata, s nusa nagore. Se srešte s lesicata i ja pléska na macunata. Lesicata ni duma ništu... Sled tuj se srešte sas méčćata. I néja ja pléska prez macunata. Bi mu udvarnala tá méčćata, ama lel... zájaka ij drugjija sled lava... Taj či preglatniva i gu ustáve u mira...
Náj sétne se srešte zájaka sas idin tigriš i biz da mu ij briga, gu pléska na macunata. Tigriša u momenta gu ubiva. Toj ne bil na šedinca...
========================================

0 Comments:

Post a Comment

<< Home