Tuesday, September 21, 2010

568


-->
-->
Još neku tekst ud spumenatata kniga na Henri Brunel:
* * *
— Učitelju, kako zlamenuva da práviš Zen?
— Da práviš Zen zlamenuva da varšiš náj-ubiknuvénite neštá, taj, pu kaćétu ubážde i idin puznát Haiku:
O, kakva čudésa!
Váda uda ud gjeráne,
I nosa darvu!"
— No, pu kaćétu ubáždeti, aku Zen zlamenuva da varšiš náj-ubiknuvénite neštá, da misliš kača náj-ubeknuvénite hora, zlamenuva, či néma niti kakva rázlika megju méne i vás!
— Dá, néma niti kakva rázlika… Sámu či ás ji znája tuj neštu…
* * *
Učitela Zen Shoichi se ij rudil prez 12020 g. i ij pučinal na 17 oktober 1280 g. u 6 saháte sutrenjta. Toj častu pate ij dumal, či:
— Práktikata (zazen) ij unazi, kujatu utváre puhortite kantu Izbavénjitu.
— Učitelju, pa zašto puhortata kantu Izbavénjitu ni ja utváre čatenjétu ud svetite knigjji? – gu ij pital idnaž idin ud učenicite mu.
— Dali si usetil nekupać guraština, kugátu si prečal hurtata "oganj"? Dali si usetil hladina, kugátu si rékal "studénu"? I aku prez celija žuvot za si puvtáreš "bel kriváj", "bel kriváj", dali ni šté se usešteš više nikade gládin?
* * *
[Za učitela Shoichi sam nameril u Internet još idna prikazka: Toj ij prepudával u manastire Tofuku. Denj i nošt u celija manastir ne se čulu ništu, a ij caruvalu idno gulemu malčánji. Toj ne dupuštel niti makár da se recitirvat svetite pisánija (sutras). Négvite učenici ne právili ništu drugu pu cel denj, udvan da meditirvat. No, idin denj kumšijete sa čuli da bij dzone u manastire. I taj sa razbráli sate ud ukulinata, či učitela Shoichi ij pučinal…]
* * *
Idin ud carjétu na Kina, ud dinastijata Hán, ij iskal da razberé tájnite na Zen (Ch'an). Taj či ij zapuvedal da viknat náj-gulemija kalugjer ud unuj vreme.
Koče ij stignal, cáre gu pita:
— Kolku vreme za treba za da me naučiš pate na Zen i da napráviš ud méne gulem mudréc?
— Guspudár, mu ij udvarnal kalugjera, puznávanjétu na Pate ij kača idna rástba, ima nužda ud vreme za da purasté.
Cáre se ij zabunal vreme na cel denj. A na utre ij zapuvedal da mu dunesat náj-učenija ud cárstvotu.
— Kuja rástba rasté náj-barži? – gu ij pital cáre.
— Bámbusa, guspudár – mu ij udguvoril učenija.
Tugázi cáre homa ij zapuvedal da gu zanesat u párka. Tám, samija toj ij nasadil idno fidánče ud bámbus, ij sadnal na mećija stol i sigá sedi i glade kaćé za rasté bámbusa. Sahátete sa menuvali. Cáre ij počnal da dremi, pa du na sétne ij zaspál. Kantu večera, idna mufa ij sadnala na négva nos pa gu ij sabudila. Cáre homa ij nakárel skugjite da udmerat, či kolku ij purásil bámbusa.
No toj ne purásil sas niti makár idin centiméter!
I taj, cáre se ij napusnal ud puznávanjétu na madrustta, kujatu tolkus bávnu rasté u sarcito na horata…
* * *
Kalugjera Zen Ryoji prez celija mu žuvot ij ubáždel sámu tuj:
— U žuvota glávnu ij sámu idno neštu!
Ama nikade ne ubádil kujé ij tuj neštu…
* * *
Sadbata
Generále Nobunága ij bil zabunat. Dušmánete sa bli déset pato po-mlogjije ud kolkutu négvata ármija. Sa imáli sas déset pate po-više kune, kučiji i elefánte. Kako da právi? Négvite katáni, kolkutu i da bija bli kurážni, mačnu bija mogali da predelejat u buja. Kako da právi? Se ij udlačil da izlezi napreć katánite i da gji ukuráži:
— Vija, katáni, i vija, samuráje, treba da znájti, či sadbata na nášta milna dumuvina ij u racite na bogvete. Sámu tija možat da naprávat taj, či da pubedimi vraga. Za fleza sigá u templuma, za da razbera otguvora na bogvete.
Generále ij flezal u templuma i se ij molil zadalgju. Sled katu ij izlezal, katánite sa gu pitali:
— Kako sa rékali bogvete?
— Treba da hvarla idna moneda u lufta. Aku za pádni sas licitu na nagore zlamenuva, či za pubedimi; aku ne, za imrémi sincata!
I generále Nobunága ij izvádil puléku ud pázvata idna zlátna moneda. Ja ij hvarlil na nagore. Sled katu ij pádnala na zemete, slugata barži ja ij izdignal i rádusin vika kantu náruda:
— Lici!
Katánite sa se bili kača lávve i sa pubedili vraga!
Večera, katu ij pumágal na generále da se razhfarli, slugata mu duma:
— Smi bili sas déset pate po-málku i pá smi preigráli! Tuj svedoči, či ništu ni moži da umené sadbata, ništu ni moži da se prutivi na tuj, kujétu ji žélat bogvete!
Tugázi generále ij izvádil ud pázvata zlátnata moneda i ja ij izdignal u svetlinata. I dvete licá sa bli idnákvi!
* * *
Niiztarplénji
Učitela i učenika sa patuvali kantu Edo. Sa imáli ustrigani glavi, sa bli ubuti u sandále i sa nosili pu dina tujága u rakata.
— Učitelju, pita učenika, kolku vreme za mi treba, za da puznája Sabuždenjétu, za da stigna du Usvetlevanji?
Učitela se ij razsmel, biz da káži ništu. No učenika pita udnovu:
— Za mi trebat gudini?
— Dá, Toshiba, moži bi déset gudini, moži báš i dvádset…
sa varváli malčelivi. Ij bilo jésenj, pate ij bil pust i ij pádela maglata.
— Učitelju, pita udnovu učenika, ampa na ondzi, kojtu jáku barza?
— Na ondzi, kojtu barza, za mu badat nužni náj-málku tridset ali čitiriset gudini!
* * *
Učenika krastijánin
Idin mlád krastijánin ij stignal du puhortata na idin manastir Zen, kojtu se ij namerval blizu du Kjoto. Ij dušal da se zapuznáji sas učitelja, za kojtu se ij blo čulu prez muréta i okeáne, i da mu stáni učenik.
Sled katu gu ij prejal, učitela Gozan gu ij pital:
— Kako žéliš?
— Učitelju, sam dušal u deléku za da me naučiš za Zen.
— Kakva vera imaš?
— Sam krastijánin.
— Imaš li u tébe Svetata kniga na tojta vera?
— Dá, učitelju, imam u méne idna Biblija.
— Ni puznávam Biblijata pa zaradi tuj, bij te zamolil da mi prečetéš neštu ud néja.
— „Blažéni sa unezi, kujatu gladuvat i žaduvat za právicata, zaštotu tija za badat nasitini. Blažéni sa milusarcnite, zaštotu tija za namerat milusarcnust. Blažéni sa unezi, kujatu imat čistu sarci, zaštotu tija za vidat Boga. Blažéni sa unezi, kujatu žuvejat u mir, zaštotu tija za se zvat sinve na Boga“.
— Interesnu! – ij rékal učitelja. Prečeti mi još neštu…
— „Sti čuli, či sa ubáždeli: "Milvaj toja bližnić i mrazi toja niprijatelj". Ás pak vu ubáždem: Milvajti i vášte niprijatele, praveti dubro s unezi, kujatu vu mrázat i muleti za unezi, kujatu vu prugonvat i čarnat!“
— Mlogu dubre! – ij rékal učitela. Pravi sámu taj, kaćétu piši u Biblijata. Némaš nužda ud mojtu učenji!
I sled katu ij ubádil tuj se ij razsmel i ij napusnal učenika zabunat…

0 Comments:

Post a Comment

<< Home